Allemaal boekjes: zwangerschap

Nu onze kleine baby bijna acht weekjes is, ben ik (eindelijk?!) begonnen met hier in huis alles wat met de zwangerschap te maken heeft op te ruimen en een mooi plaatsje te geven voor een volgende keer. Hetzij voor mij (vraagteken), hetzij voor iemand anders die het kan gebruiken. Lang leve de praktische pamper dozen om alles op te bergen en te stapelen!

De zwangerschapskledij die ik leende van de buurvrouw ging mooi gewassen en gestreken de zak in en staat klaar om haar terug te bezorgen. Eigen zwangerschapskledij werd netjes gesorteerd: een deel is reeds verdwenen in de doos ‘zwangerschapskledij’ en staat mooi op onze zolder. Het andere deel is omgedoopt tot ‘borstvoedingskledij’ en zal over enkele maanden bovenop de andere doos komen.

De bola waarover ik het had (Baat het niet dan schaadt het niet: bola) heeft voor mij geen diensten bewezen, allicht dankzij de extreem lange navelstreng die kleintje lief vijfmaal rond zijn halsje had gedraaid. Ik heb hem alvast ook in de doos ‘zwangerschapskledij’ gestopt. Echt fan ben ik er niet echt geworden.

Dan. De boeken. Wat heb ik veel gelezen tijdens mijn zwangerschap! Echt veel gelezen, ontzettend veel. Boeken geleend van de schoonzus en van een vriendin, zelf boeken aangekocht. Tijdens de zwangerschap had ik niet echt door dat ik eigenlijk heel wat literatuur verzameld heb over het zwanger zijn. Ik herinner mij enkel drie boeken die ik heb verslind, alledrie over thuisbevallingen, alledrie over een droom die ik enkel heb kunnen beleven via deze boeken.

Boekjes: zwangerschap

Het boek waarmee ik gestart ben, Bollebuikenboek van Leen Massy, is ook het boek die me het best bij gebleven is. Ik vond het in de kringloopwinkel, kocht het voor €0,50 en heb het tijdens onze reis deze zomer in Zweden letterlijk verslonden. Elk moment van rust was ik er in aan het lezen, soms tot ergernis van de echtgenoot.

Daarnaast had ik nog drie boeken gekocht van Beatrijs Smulders: Veilig zwanger, Veilig bevallen & Veilig door de kraamtijd. Het laatste boek heb ik door de vroeggeboorte jammer genoeg niet kunnen lezen en momenteel is er een gebrek aan tijd om het nu door te nemen. De boeken veilig zwanger en veilig bevallen kan ik alvast aanbevelen! Ze zijn voornamelijk gericht op thuisbevallingen in Nederland, maar laten steeds een deur open voor een ziekenhuisbevalling. Waarvan ons verhaal een mooi voorbeeld is.

In elk van deze boeken gaat er ook steeds een hoofdstuk over de rol van de partner of wat er van hem kan verwacht worden. Er komen ook papa’s aan het woord die over hun ervaringen vertellen. Voor mijn eigen partner kocht ik voor een appel en een ei “Het 9 maanden boek voor papa“. Dit boek vond ik vooral interessant omdat er begrippen kort en bondig uitgelegd worden die ik maar moeilijk onder woorden kon brengen. Dit boek gaat ook nog even mee na de ‘9 maanden’ in het hoofdstuk “Eindelijk papa!” en kijkt ook al verder in het hoofdstuk “Voor de volgende zwangerschap”. Al heb ik al duidelijk gemaakt dat dat laatste hoofdstuk nog niet onmiddellijk aan de orde zal zijn.

Verder kreeg de papa ook “Het reuzeleuke papa boek” als kerstcadeau. Wel eens leuk om door te bladeren, een hoofdstukje is bv. “Wat papa’s niet mogen doen” waarin staat dat ze nooit negatief mogen spreken in aanwezigheid van het kind. Geweldig vanzelfsprekend toch, dacht ik. Maar goed, zoals gezegd, wel een leuk boek om eens te doorbladeren, maar net iets minder informatief.

Maar wat me nu, na een eerste zwangerschap en een eerste bevalling bijgebleven is…
Je mag nog zoveel lezen, je mag je nog zoveel mogelijk informeren…
Tijdens de zwangerschap duiken de verrassingen één voor één op en
de bevalling is het hoogtepunt van de verrassingen.

Maar wat voor een verrassing!

