Watergewenning

Afgelopen weekend hadden we ons eerste lesje watergewenning met onze kleine ukkepuk! Ondanks ik er toch wel hard naar uitkeek, was ik er best wel wat zenuwachtig voor! Voorbije weken hadden we immers opgevangen dat bepaalde kinderartsen dit toch sterk afraden met zo’n jonge kindjes, ook op de site van Kind & Gezin lazen we dat dit toch niet ideaal is. Twijfels dus. Voor het eerst had ik een gevoel dat de keuze die ik voor ons zoontje zou maken, bepalend kon zijn hoe hij zich zou voelen. Anderzijds was onze kinderarts voorstander en zag er absoluut geen gevaar in, toch niet als ons kleintje niet langer als een halfuurtje in het water zou zitten én op voorwaarde dat hij alle vaccins gehad heeft!

Een volledige week was ik bezig met allerlei zaken op een lijstje te schrijven wat ik zeker niet mocht vergeten.
Jawel.
Ik ben een lijstjesmadam, de echtgenoot zal dit zeker beamen als hij dit leest.
Knipoog.

Versie 2

Wel, wij dus zaterdagochtend naar het zwembad! In de inkomhal werden we goed ontvangen en kregen we een persoonlijke uitleg hoe we het praktisch het beste konden aanpakken. We waren tien minuutjes te vroeg en konden dus even kijken naar het groepje dat voor ons les had. Daarna was het aan ons! Ik met onze kleine koning het water in! Het was hartverwarmend hoe hij me vastgreep toen ik het water in stapte en liet hem zo even aan het water wennen. Sinds de geboorte van ons zoontje zijn er al veel zaken “de eerste keer” de revue gepasseerd, maar dit is er echt wel eentje om nooit te vergeten!

De variatie in de verschillende oefeningen waren fijn, de kindjes kregen de kans om in interactie te gaan met anderen maar er werden ook evengoed één op één spelletjes gedaan. Doorheen de verschillende spelletjes merkte ik wel op dat er sommige nog net iets te moeilijk waren voor ons kleintje, bijvoorbeeld het grijpen naar een drijvend speeltje in het water. Maar ik ben er zeker van dat dit allemaal dik in orde zal komen, we kijken alvast uit naar het volgende lesje!

Ik geef graag nog enkele tips voor wie gaat zwemmen met de kleine spruit:

  • Koop zwemluiers, maar ook nog een zwembroekje! 
  • Neem zeker één reserve luier mee.
  • Neem een plastiek zakje mee waarin je de zwemluier onmiddellijk in kan gooien wanneer je hem uit doet.
  • De oortjes van een baby zijn gevoelig, neem enkele oorstaafjes mee om de oorschelp uit te drogen!
  • Zorg dat je alle spullen bij de hand hebt voor de baby zodat je hem zo snel als mogelijk kan afdrogen als hij uit het water komt. 
  • Zorg voor een hydraterende crème of olie om je baby ermee in te smeren na het zwemmen.
  • Geef je borstvoeding? Vergeet dan zeker niet te douchen alvorens je de baby voedt, zodat de chloor weggespoeld is.
  • Tenslotte: informeer zeker of je een muntstuk nodig hebt voor de lockers, maar ook welk muntstuk! Zo voorkom je dat je je portefeuille niet moet gaan zoeken helemaal onderaan in de zwemzak.

